המדריך לרכישת בגדי וינטג'

אין כמו ללבוש פריט שאת יודעת שהוא יוצר כל כך מזמן כך שאין סיכוי שתראי אותו על אף אחת אחרת. 

כאן צצה בעיה- איך תדעי שהשמלה שאת קונה לא יוצרה בסין והיא בכלל מזארה?

כיום, רוב חברות האופנה הגדולות מייצרות פרטי לבוש בהשראת אופנת הוינטג', שנלבשה בשנים מוקדמות יותר, מה שמייצר בלבול בין פרטי וינטג' לפרטי רטרו.

כפיתרון לבעיה זו, החלטתי לכתוב מדריך לרכישת בגדי וינטג' בו אשתף אותך במספר דרכי זיהוי, וכך תצליחי לשמור על הייחודיות שלך.

איך אני יודעת שזה וינטג'?

1. בדקי את התוית

סמל הזיהוי הראשון בחיפוש אחר בגד וינטג' מקורי הוא התוית. התוית תיתן לך את הרמז הראשון לכך, אך את לא לגמרי יכולה להסתמך עליה. זה סימן טוב אם התוית נראית ישנה ובלויה.

ישנן כמה דרכים לזהות אם פריט הוא וינטג' לפי התוית:

-תוית להוראות כביסה ופירוט הרכב הבד בדרך כלל נוספה לתוית הראשית של הבגד.
-הפונט והדפוס שעל התוית מעיד המון על הבגד. ניתן לראות הבדלים בדפוס שמשתמשים בו היום לעומת הדפוס שהשתמשו בו פעם.
-ארץ ייצור הפריט. לרוב פריטים שיוצרו באירופה\ארה"ב יהיו פרטי וינטג'. כיום רוב פרטי הלבוש מיוצרים בסין\טורקיה\הודו\פורטוגל.
2. בדקי את הרוכסן
-חומר הרוכסן: אם לפריט הלבוש אין תוית, חומר הרוכסן הוא סמל די נאמן למקור. אם שיני הרוכסן עשויים ממתכת, אז הבגד לרוב יהיה בגד משנת 1963 או משנים מוקדמות יותר. משנת 63 והלאה, החל להיות יותר פופולרי רוכסנים מפלסטיק. 
-מיקום הרוכסן: הרוכסן יהיה או בצד הבגד או באמצע הגב. בשנות ה30 וה40 לרוב הרוכסן היה ממוקם בצד. רוכסן באמצע הגב היה יותר פופולרי בשנות ה50 60 ו70.
3. בדקי את סוג התפירה
עבודת בית: אם לפריט הלבוש אין תוית או רוכסן, בדקי את התפירה של הבגד. בין שנות ה50 לשנות ה70 נשים היו תופרות לעצמן את הבגדים. לפרטי לבוש שנשים תפרו בעצמן אין קו תפירה מושלם והתפירה לא חזקה כמו של מכונת תפירה מקצועית.
 
תפרים: הסיומת הפנימית של התפירה מעידה רבות על פריט הלבוש. סיומת התפירה שנקראת "pinked seam" הייתה מאוד נפוצה לתפירה שנעשתה בבית בשנות ה50. תפירה מסוג זה נראית כמו שיניים, ונועדה בכדי להפחית את השחיקה של התפירה עם השנים. אם אין סיומת בתפירה של הבגד סימן שהבגד יוצר לפני שנות ה50.

 

 

 4. שימי לב לסגנון ולגזרה

לכל עשור יש את הסגנון והגזרה המאפיינת את תקופתו. 

-שרוולים: סגנונות השרוולים עברו שינויים לאורך השנים. לפני שנות ה60 המאוחרות שרוולים היו מעוצבים כך שיתאימו לאדם הלובש את החולצה\שמלה. בשנות ה60 המאוחרות ושנות ה70 השרוולים החלו להתרחב בגודלם. שרוולי Bishop ושרוולי Bell הפכו למאוד פופולריים. בשנות ה80 השרוולים הפופולריים היו שרוולי Batwing, Dolman או Puffy Shoulder. (לקריאת מילון השרוולים המלא לחצי כאן)

שרוולי Bell (פעמון)

 שרוולי Bishop

שרוולי Dolman

שרוולי Batwing (עטלף)

Puff Shoulder

-ביטנה: אם לשמלה יש ביטנה, רוב הסיכויים שהיא יוצרה לאחר שנות ה70. שמלות יוצרו ללא ביטנה בשנים הללו כי לרוב נשים היו לובשות קומבניזון מתחת. אך עדיין ניתן למצוא שמלות משנות ה70 ללא ביטנה. אם זה המקרה, שימי לב לבד. פוליאסטר היה בד מאוד פופולרי בשנות ה70. 

 

ועכשיו, כשיש לך ביד את כל המידע שאת צריכה על מנת להבדיל בין פרטי וינטג' לפרטים עכשיווים, תוכלי לצאת בביטחון לחיפוש אחר הפריט הייחודי ביותר, כי הגיע זמנך להיות ייחודית.