The Roaring Twenties: אופנת הגטסבי של שנות ה20 המופלאות

 תצוגת אופנה בשנות ה20

שנות ה20 היו עידן מהפכני בעולם האופנה הנשי. נשים החלו ללבוש חצאיות קצרות יותר, בגדי ספורט נוחים, בגדי ערב נוצצים, חליפות שמרניות ושמלות שתלויות על הגוף או בגזרה ישרה או בגזרה שמתרחבת מהמותן ומטה.

אלו היו זמנים בהם לבוש ספורטיבי וקז'ואל נכנס לעולם האופנה הנשי. נשים החלו ללבוש פרטי לבוש החל מחליפות טניס ועד חולצות של מלחים. הלוק הנערי (garçonne look) היה די פופולרי בין השנים 1925-1926 ושוב בשנים 1928-1929. שמלות בגזרה ישרה עד הברך (The chemis) היו פופולריות בשנים 1925-1929,והיו נלבשות עם חזייה המשטיחה את החזה. המותן לגמרי נעלמה, וחגורות נלבשו סביב הירך. 

אז בסך הכל במשך התקופה הזו, מכפלות עלו, קווי מותן ירדו, מחוכים נעלמו ותפירה עם חרוזים הפכה לפופולרית בהמון המון שמלות. כל השינויים הללו נחשבים לשינויים קיצוניים, בעיקר כאשר בוחנים נשים כמו "האישה החדשה" (Flappers), שנוצרו עקב זכות הבחירה החדשה לנשים, וכן משינויים שנוצרו עקב מלחמת העולם הראשונה בהם נשים יצאו לעבודה בשל מחסור בכח עבודה גברי שנעדר במלחמה. כל זאת ועוד, הוביל נשים להיות הרבה יותר עצמאיות, וכשזה נוגע לאופנה זה אפשר להן לבטא את החופשיות שלהן והשליטה העצמית.

תספורת הבוב (Bob):

סגנון השיער "בוב" היה סוג התספורת הכי נפוץ בקרב נשים במהלך שנות ה20. השיער הנשי במהלך התקופה הזו גרם למחלוקות רבות והיה מהפכני. עוד ועוד נשים שינו את תספורת שיערן לתספורת הבוב שהיווה כפתח לעוד טרנדים של אופנה במהלך שנות ה20. לא רק שהבוב עורר שינוי באופנה, אלא גם עורר שינוי בנורמות חברתיות ובאופן התנהגותן של נשים.

אופנת הגטסבי:

אופנת הגטסבי הייתה סמל לעושר כלכלי. בעוד האופנה הנשית השתנתה במהירות ובקיצוניות, האופנה הגברית השתנתה אבל לא בצורה קיצונית כמו זו של הנשים. גברים שחררו את האילוצים של עשורים קודמים והחלו לרכוש מלתחה נינוחה יותר ומבטיחה יותר. המכפלת עזבה את המכנסיים והעניבה ננטשה, חליפות צבעוניות וגרביים מעוצבים הדגישו את הארון של הבגדים המקושטים, אבל המראה הקז'ואל לא התאים עבור כולם, ורבים עדיין לבשו בגדים שמרניים יותר למשרד, כגון חליפות מקופלות, נקיות, שיער גזוז בקפידה, עניבות ומעילים ארוכים. בסוף שנות העשרים, מעיל עור וכובע היה סגנון פופולרי. האופנה הגברית הושפעה גם מבגדי ספורט ומה ספורטאים לבשו.

 

אייקוני אופנה וסגנון לבוש:

ישנן מספר אייקוני אופנה מהשנים הללו כולל שחקניות כגון לואיס ברוקס, אנה מיי וונג, דולורס דל ריו, קוקו שאנל וגרטה גרבו. הנשים המובילות הללו עזרו לייצר מהפכה בעולם האופנה. לדוגמא, קוקו שאנל הטמיעה בעולם האופנה את בד ה"ג'רזי" המשוחרר ואת מחרוזות הפנינים הארוכות. שנות ה20 היו שנים של כובעים. הכובע הפופולרי ביותר הוא כובע בשם קלושה (cloche), שהוא כובע קטן ועגול, שכמעט מכסה את הפנים, והיה נלבש נמוך על המצח. סוג כובע נוסף שהיה פופולרי בימים הללו היה כובע בשם רימד (rimmed), שגזרתו הייתה בעלת שוליים רחבים הגולשים למטה. פרוות היו גם הן מאוד חיוניות בשנות ה20. מעילי פרווה ארוכים בעלי חיתוך ישר היו הצעקה האחרונה. בתחום התכשיטים, נשים ענדו מחרוזות ארוכים של פנינים, עגילי שנדליר מתנדנדים, וצמידים מאסיביים. גרביונים שחורים היו באופנה בחצי הראשון של התקופה, ובחצי השני הוחלפו בגרביוניים בצבע גוף כהה. נשים גם נהגו לכסות את כתפיהן בכיסויים. אם היית אישה עשירה מהמעמד העליון היית מכסה את כתפייך בפרווה, ואם היית מהמעמד הבינוני עם פחות כסף היית מתכסה בצעיף משי שתפוס עם סיכת נוי בצידו. בנוסף, נשים היו הולכות עם תיקי יד יוקריים המעוטרים בחרוזים לאירועים מיוחדים.

קוקו שאנל

 

לואיס ברוקס עם כובע קלושה