הסיפור מאחורי הקומבניזון של מדונה בקליפ השנוי במחלוקת לשיר “Like A Prayer”

 

הקליפ של מדונה לשיר "Like A Prayer" שיצא ב1989, הדהים את אמריקה השמרנית בשילוב בין חושניות טהורה וגוונים דתיים. למה? בוידאו האייקוני מדונה לובשת קומבניזון, שתוכנן ללבישה מתחת לבגדים, ובזמנו זה היה נחשב לפרובוקטיבי במיוחד. 30 שנה לאחר מכן, הקומבניזון הוא טרנד בפני עצמו.

 

 

 Shutterstock :תמונה  "Like A Prayer" מדונה ב

 השיר "Like A Prayer" של מדונה הוא קלאסיקה שלא ניתן להתכחש אליה. זהו שיר ששרו אותו בברים ובקריוקי, שיר עם אנרגיות טובות שמרים את האווירה ומתאים לכל אירוע. אפילו אנשים שנולדו עשור לאחר שיצא השיר יודעים את המילים בעל פה. השיר תפס מקום בראש רשימת הקדושים עם המילים והלחן הבלתי נשכחים שלו, כמו גם הקליפ שביימה מארי למברט. הקליפ השנוי במחלוקת מראה בו את מדונה בת ה30 , עם תלתלים שחורים, לבושה באופן קליל למדי, בסצינות החוקרות נושאים חושניים, דתיים וגזעניים. 
 מדונה ב "Like A Prayer" תמונה: Shutterstock 
הסיפור הולך ככה: מדונה מתוודאה על פשע, ואדם שחור בטעות מואשם. היא מתחבאה בכנסייה, שם היא מתפללת לקדוש שחור, בהנחה שמדובר בסנט מרטין דה פורס שדומה לאדם המואשם. מדונה נרדמת על ספסל וחולמת שהקדוש קם לחיים ומנשק לה את המצח. בחלום, מדונה גם נתקלת במקהלת גוספל. היא רוקדת מול צלבים בוערים. ברגעים מסויימים, נראה שהגבול בין מדונה שמגיעה למצב של הארה דתית לבין אורגזמה הוא מאוד מטושטש. (גם הקדוש מנשק אותה בפה, ממש כמו מאהב). כדי להפוך את כל הנושאים הללו לאף יותר רגישים, מדונה מתנועעת לגרוב בקומבניזון חשוף כשהכתפיות מתגלשות מכתפיה.
מיד לאחר שהקליפ יצא, הוא עלה באש. באיטליה אסרו להציג אותו בטלויזיה, וגונה על ידי הותיקן. על הפרסומת של מדונה לפפסי שם המליצו על השיר, מחאו מספר משפחות וקבוצות דת לאחר שהייתה באוויר רק שבועיים בארה"ב. (הם מחאו על כך שהזמרת רקדה לבושה באוברול עם תלמידות בית ספר קתוליות). 
 מדונה ב "Like A Prayer" תמונה: Shutterstock
 
לפי דבריה של מעצבת התלבושות של מדונה באותו הזמן, מרלין סטיוארט- שעבדה עם הזמרת על קליפים כמו (Material Girl (1984 ו (Vogue (1990- השימוש של מדונה בדימויי דת קשור לחינוך הקתולי שעברה. "מההתחלה, הייתה מורשתה התרבותית ספוגה בקתוליות האיטלקית ובכנסייה הקתולית. זה היה חלק גדול מהביטוי האמנותי שלה", היא אומרת. "אני חושבת שהשיר הזה מראה כבוד מסוים והוא כואב את חייה ואת הווייתה, אך יחד עם זאת, היא ממזגת את זה עם רעיונות של אקסטזה מינית ואקסטזה דתית."
כמו תמיד, כשמדובר במדונה, הלבוש משחק תפקיד מרכזי בוידאו. בסצנה הראשונה, מדונה לובשת מעיל שהיה מהארון הפרטי של סטיוארט, ושהייתה לו משמעות דתית: "הרעיון היה שזה יהיה חלוק של כומר, או של סדר דתי". אחד הפיסים הזכורים ביותר היה הקומבניזון של מדונה. לפי סטיוארט, היא מצאה אותו בחברת התחפושות המערבית של לוס אנג'לס. "היא נהגה ללבוש לאנג'רי כלבוש רגיל, ולא מתחת לבגדים", היא אומרת. "אז מצאתי את הקומבניזון המהמם הזה שבתוכו היה תפור השם 'נטלי ווד', האחת שלה יוצר הפריט. בזמנו אנשים נהגו לייצר תלבושות ולחבר בפנים את השם (של הסלבריטי). השימוש של זה היה להלבשה תחתונה, אך זה היה בנוי כמו שמלה בגלל האופן בו נהגו לייצר תלבושות וקומבניזונים. היה להם עוד המון דברים בסגנון". הלאנג'רי היה סימובלי, היא מוסיפה. "אני חושבת שזה התרגם ללרצות להיות פרובוקטיבית. זה כל הרעיון של חוקים, 'את זה אי אפשר לעשות' " היא אומרת. "אם אתה עוקב אחר העקרונות של הדת, יש חטא בלהראות הלבשה תחתונה ובללבוש לאנג'רי כבגד רגיל. היא הייתה משחקת בגבולות האלה".
 מדונה ב "Like A Prayer" תמונה: Shutterstock
הלוק העל זמני היה במכוון. "מה שהיה מדהים בעיני, זה שזה היה לא מסחרי" סטיוארט אומרת. "מעצבים היו שולחים לי ארונות שלמים מלאים בבגדים, בבקשה שאשים אותם על מדונה. אבל כל עוד אתה משתמש בפרטי לבוש איקוניים ופשוטים, זה תמיד ישאיר את הכל סביבך ולא סביב קולבים של מישהו אחר". במקרה הזה של מדונה, זה בלשון המעטה.