צילום אופנה: הלמוט ניוטון השם והאגדה

צילום אופנה- תשוקה כלכך גדולה בחיי, ואחת הסיבות לעיסוק שלי כיום.

אחד הצלמים שעוררו בי השראה גדולה בעולם הוינטג’ שלי הוא הצלם הידוע של ווג- הלמוט ניוטון (Helmut Newton).

לאחר צפייה בתערוכות של צילומיו במגוון יעדים באירופה כגון פריז, ברלין ולונדון, החלטתי לשתף אתכם קצת ביצירות שלו ולגרום לכם להתפעם ביחד איתי.

הלמוט ניוטון (1920-2004) היה אחד הצלמים המשפיעים ביותר בכל הזמנים. נולד למשפחה יהודיה בברלין בשנת 1920. ניוטון קיבל את המצלמה הראשונה שלו בגיל 12, ולעיתים קרובות היה מזניח את לימודיו בבית הספר כדי להמשיך בצילום.

זה ידוע כי ניוטון לראשונה התאהב בעירום נשי כנושא צילום עוד כשהיה נער, בזמן שעבד כעוזר צלם לצלם התיאטרון Yva בברלין.

 


הוא ברח מהדיכוי הנאצי הגובר בגרמניה ב- 1938, זמן קצר לאחר ליל הבדולח, עבד בסינגפור ובאוסטרליה במלחמת העולם השנייה, ואף שירת בצבא האוסטרלי במשך מספר שנים.


מאוחר יותר, הוא פתח סטודיו לצילום, ועבר לאירופה בשנות ה50. הוא החל לעבוד עבור מגזין ווג הצרפתי בפריז, ומאוחר יותר עבר פלייבוי, מגזין אל, ועוד חברות פרסום אחרות. במהלך 1950 ו1960 המוניטין שלו הלך וגדל, ונסע לעתים קרובות ברחבי העולם למטרות צילום.

עבודתו של ניוטון, שידועה בתאורה הדרמטית שלה ובתנוחות הבלתי קונבנציונאליות של הדוגמניות בתצלומיו, מתאפיינת באובססיביות ובחתרנות, וכוללת נושאים כגון סאדו-מזוכיזם, זנות, אלימות, ומיניות גלויה ומתמדת בנרטיבים של צילומיו.

הוא יותר ויותר התמקד בתצלומים מהסוג הזה ולא באופנה של שנות ה70, והדגיש את התוקפנות והתבערה ביצירותיו. המשיך לנסוע מאוחר יותר בחייו, כאשר הוא מחלק את זמנו בין ביתו במונטה קרלו ולוס אנג’לס.

הוא השיג לראשונה תהילה בינלאומית ב-1970, בעת שעבד בעיקר בווג הצרפתי, והפרסום וההשפעה שלו גדלו במשך עשרות שנים. ניוטון העדיף לצלם ברחובות ובתוך מבנים מאשר בסטודיו.

תרחישים שנויים במחלוקת, תאורה מודגשת וקומפוזיציות מדהימות בשלב מסוים היוו כחותם הסגנון שלו. בשנת 1990 זכה בפרס הגרנד פרי של הצילום בצרפת; ב1992 הממשלה הגרמנית העניקה לו פרס משמעותי על שירות התרבות הגרמנית, ובנוסף מונה למפקח האומנויות ע”י הנסיכה קארולין של מונקו.

בשנת 1996, ניוטון מונה להיות “מפקד האומנות” בצרפת על ידי שר התרבות הצרפתי דאז. כאשר הוא עובד בשיתוף פעולה עם אשתו ומתגורר איתה עד מותו כשהוא בן 83, הצילומים שלו נותרים ייחודיים, מפתים ומקוריים מאי פעם.

בשנת 2003, הוא נהרג בתאונת דרכים בלוס אנג’לס, בגיל 84. בין היתר, זכה ניוטון בפרס ה”קודה” הגרמני לספרי צילום, בפרס “אגדת החיים” (Life Legend) ממגזין לייף, ובפרס מטעם המכון האמריקאי לאומנות גרפית בעקבות הצילומים שלו.