נעלי עקב: לא מה שחשבתם

אם הייתי אומרת לכן שבמקור עקבים יוצרו לגברים בלבד? בזמנים בהם סטילטוס ופלטפורמות מיעדות למין הנשי, העובדה הזו עלולה להשמע כמפתיעה. למעשה, במשך עשורים שלמים נעלי עקב מצאו את מקומן על רגליהם של חיילים, אריסטוקרטים ואפילו על בני מלוכה, במגוון מקומות בעולם, למטרות מאוד ספציפיות. וכשזה מגיע להיסטוריה המפתיעה של נעלי העקב, זהו רק קצה הקרחון.

בהשראת קורס ההיסטוריה של האופנה שהתחלתי לאחרונה, ולאחר שבחנתי בלייב נעליים עתיקות מהמאה ה17 וה18, החלטתי לחלוק איתך מעט מהמידע המפתיע והמרתק שקיבלתי שם. 

 

 2017, Bata Shoe Museum, Toronto: מגף רכיבה פרסי מהמאה ה17, תמונה

 

נעלי השופן של המאה ה15 המאוחרת עד המאה ה17 המוקדמת, הפכו את הנשים האירופאיות מהמעמד הגבוה לדמות מתנשאת. השופן, שהיו פופולריות בעיקר בונציה, היו גבוהות בצורה יוצאת דופן, לעיתים הגיעו עד 54 ס"מ (!!), שהעלמות היו צריכות להשתמש בקביים. השופן היו לגמרי מוחבאות מתחת לחצאיות. ככל שהנעל הייתה יותר גבוהה, כמות הבד של השמלה הייתה צריכה להיות בהתאם- עוד סממן לסטאטוס. 

 

 

נעלי שופן עתיקות. תמונה באדיבות מוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון.
בשנת 1673, המלך לואי ה14 הציג נעליים עם עקב אדום וסוליה אדומה לחצר המלך הצרפתית. הוא הגביל את נעילת הנעליים מהסוג הזה רק לבני אצולתו. מאוחר יותר השימוש בנעלי הסוליה האדומה אומץ ע"י בני מלוכה ברחבי אירופה והפך למאוד אופנתי. בהשראתם כריסטיאן לבוטון יצר את נעלי העקב עם הסוליה האדומה, שנחשבות למאוד אופניות בימינו.
עקב בעל סוליה אדומה. אויר ע"י לארה וולף בוגרת מכללת SCAD
הקשירה הסינית של כפות הרגליים, היה מנהג שחי ובעט עד המאה ה20 המוקדמת, וגרם למיתון ההליכה של האישה, והיה נחשב לסמל נשיות ועדינות. למרות העיוות הכואב, הגוף הקטין עם הזמן את כף הרגל למידות מזעריות, של בערך 11 ס"מ. 
נעליים קטנות שנלבשו ע"י נשים שרגלם נקשרה. תמונה: SCAD
טכניקת צילום סרטים בצבע הומצאה לראשונה ב1916. ההפקה הגדולה הראשונה בשימוש בצבע הייתה ב1939 בסרט 'הקוסם מארץ עוץ' וב'חלף עם הרוח'. בסרט הקוסם מארץ עוץ של ל.פרנק, הנעליים של דורוטי היו במקור כסופות אבל שונו לאדום בשביל הסרט, כדי להוציא את המיטב מהטכניקה החדשה של צילום בצבע.
>
נעלי הרובי של דורוטי מהקוסם מארץ עוץ. תמונה:  Getty AFP / Staff