מה זה וינטג'??

תמיד כששואלים אותי מה אני עושה למחייתי, ואני עונה שאני בעלת חנות לאופנת וינטג’, מרימים עלי גבה בתהייה.

‘וינטג’? אוקיי..מה, את מעצבת את הבגדים?’

אז לכל מי שתהתה מה לעזאזל זה וינטג’:

כל חפץ/בגד יכול להיות וינטג’. כל דבר שהוא בעל ערך תקופתי והיסטורי בן 20 שנה ומעלה.

זה בא לידי ביטוי בגזרה, בבד, בסגנון, ובחומר ממנו מיוצר הפריט.

המונח וינטג’, מקורו בתחום היין, ומתייחס לשנת בציר ענבי היין. השימוש במונח ‘אופנת וינטג” מתבסס על אותו הדימוי של התיישנות שמוסיפה איכות. (לדוגמא - ’יין משתבח עם השנים’)

רוב הבגדים השייכים להגדרת אופנת הוינטג’ הם גם יד שנייה, כלומר נלבשו כבר בעבר. נתח קטן מאוד מאופנת הוינטג’ איננו נלבש מעולם, ומכנים אותו – (New Vintage\ New Old Stock (NOS.

מה ההבדל בין וינטג’ לרטרו?

כפי שציינתי קודם לכן, פריט וינטג’ הוא פריט שמאפייניו העיקריים הם הערך התקופתי שלו ואיכות החומר או הגימור שלו, לרוב כאלה שלא ניתן למצוא יותר בימים אלו.

לעומתו פריט הרטרו, הוא ‘חיקוי\העתק’ של פריט הוינטג’. רוב מעצבי העל הגדולים ביותר שקיימים כיום, מתבססים בעיצובם על פרטי הוינטג’ מבחינת הדפסים, גזרות וצבעים.

כיצד הכל התחיל?

אחת הסיבות העיקריות להתפתחותה של אופנת הוינטג’, היא המודעות הסביבתית ההולכת וגוברת שהחלה בשנות ה90.

רכישת וינטג’ משמעותה מיחזור. ככל שנירכוש יותר ויותר פריטים מסוג זה, כך נפחית את הצורך בפריטים חדשים, ויפחת הייצור. ייצור מועט משמעו סביבה ירוקה יותר.

סיבה נוספת, היא אובדן הייחודיות. בימים אלו קשה מאוד להיות מיוחדת. האופנה העכשווית מאוד משועתקת ואחידה, הרבה בגלל הגלובליזציה.

בעבר, כאשר היית עוברת גבולות מדינה מסויימת, היית מרגישה בשוני התרבותי שבא לידי ביטוי באופן מהותי באופנה המקומית. כיום, בעקבות הרשתות חברתיות והשיתופיות החסרת גבולות בין מדינות העולם, האופנה הופכת אחידה.

בנוסף, ישנן רשתות הענק, כמו זארה, H&M, מנגו ועוד, שמפזרות את סניפיהן ברחבי הגלובוס ומוכרות בכמויות בלתי נדלות את סחורתן, כך שפריט שראית בזארה ישראל נמכר כרגע בעוד אין סוף סניפים ברחבי העולם.

היכן ניתן לרכוש?

אופנת הוינטג’ בארץ, יחסית למדינות אירופה וארה”ב, אינה מפותחת במיוחד, אך היא בתהליך של צמיחה מתמשך בשנים האחרונות. ברוב חנויות הוינטג’ בישראל תוכלו למצוא בעיקר פרטי יד שנייה, שהם לא בהכרח וינטג’ (בני 20 שנה ומעלה), ולרוב אלה יהיו פרטי לבוש לא איכותיים במיוחד.