כל מה שאת צריכה לדעת על חצאית העיפרון

חצאית העיפרון לאורך תקופה ארוכה הייתה בגד שעורר הערצה ותסכול במידה שווה.

בשנת 1908, כאשר הגברת אדית הרט א 'ברג הפכה לאישה האמריקאית הראשונה שטסה כנוסעת במטוס, היא קשרה חבל מסביב לקרוסליים שלה בכדי למנוע מבד החצאית שלה להתעופף בזמן הטיסה. זאת לכאורה הייתה השראה לטרנד חצאיות ההובל- למרות שהמעצב הצרפתי פול פורט טוען שהמציא את העיצוב באופן עצמאי. בכל אופן, הטעם שהתקבל לחצאיות שהתכווצו בחדות סביב השוקיים, ואילצו את הלובשות לנוע בצעדים קצרים ומהירים, היה טעם של אונס - ולו ללא לעג. קריקטורות סאטיריות השתלטו, לצד כרכרות מיוחדות ידידותיות לחצאיות שהתווספו לרכבי הרחוב בניו יורק ובלוס אנג'לס. הטרנד היה קצר, וכלל תנועות קלות.

 

חצאית העיפרון נולדה ב1908

קולקציית "סאבוי" של כריסטיאן דיור, 1954. תמונה: Getty Images

 

חצאית העיפרון, כפי שאנו מזהות אותה היום, נכנסה לראשונה לעולם האופנה מספר עשורים מאוחר יותר ב1954, כשקולקציית הH-line של כריסטיאן דיור הציגה אופן חדש נוסף לאישה המודרנית. שם הקולקצייה (H line) הומצא על פי צורת הסילואט של החצאית שהיה בצורת H, שהושלם בקווים ישרים ומעט דגש על המותן, ונתן את יתרון אשליית הרגליים הארוכות ושם דגש על היריכיים. כמובן שדיור אינו יכול לדרוש קרדיט מלא. ניתן לראות את נוכחות חצאית העיפרון כבר בשנות ה40, שיוצגה ע"י לאורה באקאל בסרט To Have and Have Not, וגם בעבודותיהם של מעצבים עכשווים אחרים- בייחוד קריסטובל בלינסיאגה, שעיצב בגדים בדיוק לפי הקימורים של הגוף, ולא עשה שימוש בכריות או קרינולינות ששינו את צורת הגוף והבגד. 

 

גרייס קלי בסרט "חלון אחורי" ב1954. תמונה: Getty Images

 

קלאסיקה בשנות ה50 וה60

חצאית העיפרון הפכה לבגד המאפיין את שנות ה50 ותחילת ה60. היא יכלה להיות מתוחכמת באופן מפואר, כפי שניתן לראות בתמונה של גרייס קלי בסרט חלון אחורי. זה יכל לייצר סקס אפיל, כפי שמודגם על סופיה לורן ששילבה אותה עם גופיית כתפיות וג'קט קטן.

אודרי הפבורן ב"סברינה" , אוקטובר 1953. תמונה: Getty Images

 

זה יכל להיראות שיקי בשחור על אודרי הפבורן. למרלין מונרו, שנראתה אולי בתמונה המפורסמת ביותר שנלבשה בה חצאית עיפרון, החצאית הגדירה אסטטיקה שלמה: מבוססת בייחוד על הקרנה פרובוקטיבית של נשיות, משולבת עם סוודר שחור, חולצה לבנה צחה ודגש כולל על פיגורת שעון החול שלה. בדומה לחצאית ההובל, זה דרש הליכה מאוד מסויימת- שימי לב להליכה המפורסמת של מונרו המתומצתת בסרט "חמים וטעים", בו היא משחקת את הדמות הפרובוקטיבית Sugar Kane.

 

מרלין מונרו ב"חמים וטעים", 1959. תמונה: Getty Images

 

כשזה מגיע לתנועה, ההגבלות של חצאית העיפרון על צורת הליכה והדגשים על אזורים ספציפיים בגוף לעיתים קרובות קשורים בהצגה מודעת של סקס אפיל והעצמה נשית (לא פלא שריזו בסרט גריז וג'ואן ממד מן לובשות אותה). היא יכולה להצטייר לפעמים גם כאירוטית אם היא פונה לכיוון של לבוש פאטיש כשהבד שלה הוא עור או לאטקס. לדוגמא דיטה וון טיז או הלוק האדום בוהק של אקווריאז בסרט ויוה לה דיוה מ2009.

 

הנסיך הארי ומייגן מרקל, ב3 באוקטובר 2018, באוניברסיטת צ'ישסטר שבאנגליה. תמונה:  Getty Images

 

לעומת זאת, חצאית העיפרון הייתה גם בגד מאוד פרקטי בשנות ה50 וה60: מדי עבודה מהודרים לנשים. היא עדיין חלק משמעותי בלבוש המשרדי לנשים רבות בימים אלה, לדוגמא במשרדים ציבוריים כמו מישל אובמה ומייגל מרקל. תחת הנסיבות הללו היא מגלמת סוג ייחודי של שיק טבעי, כזה שמוקרן לאחרונה על מסלולי תצוגות האופנה ע"י מעצבות כמו ויקטוריה בקהאם ורג'ינה פיו.

תצוגת אופנה של קולקציית חורף 2019 של ויקטוריה בקהאם. תמונה:  Getty Images

 

חושנית או רצינית, אהובה או שנואה, נלבשת ע"י כולן- מנערות בשנות ה50 הנחושות למרוד בהוריהן עד לדראג קווינס, ברור שחצאית העיפרון היא לא פיס פשוט. שאלות של תנועה, נראות ומגדר עלו בעקבותיה, אין ספק שהיא תמשיך לעורר השראה בקרב מעצבים.