היסטוריה שלמה של הלבשה תחתונה

אחד מפרטי הלבוש האהובים עלי, זו הלבשה תחתונה. אז החלטתי לחקור את הנושא, ולבחון את השינויים שעברה במהלך השנים ואולי גם להבין דבר או שניים על התקופה בה כל פריט נלבש.

ההיסטוריה של הלאנג’רי חושפת רבות את מעמדן של נשים בחברה- איך אנחנו תופשות את עצמנו, וכיצד נתפשות על ידי אחרים.

אז בואו נצא למסע קצר אחורה בזמן כדי לראות כיצד ההלבשה התחתונה השתנתה לאורך השנים. 

הלבשה תחתונה במקור עוצבה בכדי לשרת מספר מטרות- שינוי צורת גופה של האישה, שימור הצניעות שלה ולמטרות היגיינה.

נשים היו לובשות מחוכים שוברי צלעות, היו חובשות את החזה שלהן כדי לקבל מראה נערי, ושרפו את החזיות שלהן כאימרה של שחרור. אז בלשון המעטה נאמר- הלבשה תחתונה אכן משנה.

מרתק לראות כיצד לאנג’רי השתנה במהלך המאה השנים האחרונות, אך אף יותר מסקרן להבחין מה נשאר ללא שינוי.

1860s: חצאיות החישוק העצומות של אמצע המאה ה19 היו נתמכות על ידי קרינולינות-כלובי פלדה, אשר נראו כמו מבנים שחוקים עם מחוך ותחתונים. החצאיות הללו היו מסובכות ומסוכנות. היה קשה לשבת איתן ולצאת ולהכנס לכרכרות, ובנוסף הן היו דליקות. לפחות הן היו קלות במשקל ואיפשרו חופש תנועה ברגליים. הקרינולינות הגיעו לשיא גודלן בשנת 1860 ומאז התחילו להתכווץ למימדים קצת פחות מגוחכים.

 

1920s: האופנה הנערית של שנות ה20 הייתה בלתי נסלחת עם תחתונים גסים, אך פיתוחים בטכנולוגיית הבד איפשרה לנשים ללבוש קומבניזון שגם עזר להן להשיג את המראה האנדרוגני שכה חשקו בו.
 

1940s: בשנות ה40 הלוק החדש והמהפכני של כריסטיאן דיור דרש הלבשה תחתונה מוצקה על מנת לקבל את צורת הגוף של ‘שעון החול’. מחוך גם הוא היה חיוני בכדי לקבל צורת מותן כמו של צירעה. הבגד המגביל הזה לעיתים קרובות היה מתרחב מתחת ליריכיים והיו קליפסים מחוברים אליו שתפסו את הגרביונים למעלה.

 

1950s: שנות ה50 היו שנים זוהרות ללאנג’רי ועד היום ממשיכים להעתיק אותם. גרבי רשת, ובגדי גוף מחטבים הם פופולרים היום לא פחות מכשג’ואן קולינס הצעירה דגמנה אותם לראשונה.

 

 

1960s: שנות ה60 ראו מראה יותר נערי נשי, עם כותונות בייבידול וגקטקס משוחררים המותאמים לשמלות המיני הגנדרניות של אותה תקופה.

 

 1970s: הסטייל הנערי נשי של שנות ה60 פינה דרך ללוק יותר נשי ומתוחכם בשנות ה70, עם בדים יוקרתיים כמו משי ותחרה בעיצובים אלגנטים.
 

1980s: שנות ה80 הם העשור שהביא איתו את החוטיני ובגדי הגוף- כמו שנלבש בבוטות על ידי שר.

 

 1990s: שנות ה90 הוגדרו כמגניבות ומינימליסטיות, המזוהות עם הדוגמנית החדשה בשכונה, קייט מוס, בפרסומת שחור לבן נועזת לקלווין קליין. הגומי הממותג של התחתון הפך לסמל סטטוס, שזמן קצר מאוד לאחר מכן הפך להיות ברחבי העולם הקו הבולט מעל קו הג’ינס המונח על הגוף.

 

 2000s: אחרי האנדרוגניות של שנות ה90, בשנת 2001 “אג’נט פרובוקטור”(חנות גדולה של הלבשה תחתונה) החזירה חזרה את הסקסיות במכה. קייט מוס הפכה להיות ה’פנים’ שלהם.

 

 

2008: כיום המותג האמריקאי ויקטוריה סיקרט היא חנות הלאנג’רי הגדולה בעולם. תצוגות האופנה שלהם נחשבות למוכרות ביותר, וידועות בתלבושות המרהיבות שלהם בסגנון הקרנבל.