ההיסטוריה של הסניקרס

מעטים האנשים שלא ניתן למצוא אצלם בארון את הנעל המגניבה והנוחה ביותר- הסניקרס.

לכן, החלטתי לחקור את האבולוציה שלהם, החל מנעלי ספורט עלית ועד הנעל שאומצה ע"י כולם, מאגדות הוליוודיות וכוכבי ראפ עד לבתי אופנה גדולים.

© ABC Photo Archives

 

ההיסטוריה שלך הסניקרס היא מהירה וארוכה, עם מכשולים שונים לאורך הדרך. זה מתחיל ב1839, כאשר מדען אמריקאי בשם צ'ארלס גוייר המציא את הגומי המגופר: תהליך של יצירת תרכובת עם גפרית תוך כדי חימום גבוה, מה שמקנה לגומי תכונות של קושי, גמישות ועמידות. מספר עשורים לאחר מכן, התהליך הזה יושם על נעליים, מה שאיפשר סוליות יותר עמידות. השתמשו בו לראשונה ליצירת הפרימסולס (נעלי ספורט בריטיות עם סוליות גומי רכות), שנלבשו מתחילת המאה ה19, והיוו אב קדמון לסניקרס המודרניות של ימינו.

 

 אדולף דסלר 1920. תמונה: ullstein bild Dtl.

 

נדלג קדימה לשנות ה20 המוקדמות. שתי חברות עבדו על איך לנצל את הפוטנציאל העצום של נעלי סוליות הגומי- להנגיש אותם להמונים, מאשר ליחס אותה לכמות בודדה של אנשים. חברת הגומי של ארה"ב פיתחה את חברת Keds, והעלתה אותה למכירה ב1916. שנה לאחר מכן, חברת קונברס השיקה את נעלי האולסטאר בשנות ה20 המוקדמות, בתמיכתו של שחקן ומאמן הכדורסל המוביל צ'אק טיילור (שאת שמו עד היום אפשר למצוא על האולסטאר). בשנת 1924, האחים הגרמנים ראדולף ואדולף ("אדי") דאסלר הצטרפו למשחק, הקימו חברת עיצוב משלהם בה עיצבו נעליים לספורטאים מחדר הכביסה של אמא שלהם.

 

מעריצים של הביטלס בפריז, 1965. תמונה: Reporters Associes

 

הסניקרס, שלראשונה יוצרו ושויכו לפעילויות ספורט, מהר מאוד התקרקעו. חברת קונברס נלבשה ע"י שחקני קבוצת כדורסל אמריקאית באולימפיידת ברלין ב1936, כאשר האצן האמריקאי ג'ס אוון התחרה- וזכה בארבע מדליות זהב- כשהוא נועל נעלי ריצה שעוצבו ע"י הדאסלרים. האחים דאסלר, שהתפצלו בשנות ה40 המאוחרות, לימים שלטו בשתי חברות הענק לנעלי ספורט הידועות עד ימים אלו: אדולף הקים את אדידס, וראדולף הקים את פומה.

 

 

מרלין מונרו וקיית' אנדס. תמונה: Bettmann

 

בשנות ה50, ילדים בארה"ב כבר לבשו נעלי ספורט עם מכנסי הג'ינס החדשים שלהם (שילוב שגרם מבוכה בבתי ספר מסויימים). זהו היה שילוב שהפך למועדף על כוכבים כמו מרלון ברנדו ומרלין מונרו. סניקרס היו נעליים נוחות, יומיומיות שקל להסתובב איתם. במעגלים מסויימים, הם נחשבו כסמל למרדנות, רצון לצעוד מחוץ לחוקים מחוייטים ומגבילים של החברה.

 

הראמונס בלוס אנג'לס, שנת 1976. תמונה: Michael Ochs Archives

 

 למרות זאת, לקח לסניקרס עוד עשור או שניים על מנת להפוך לנעל שגרתית ויומיומית. חברת ענק נוספת שנפתחה בשנות ה70 אשר נועדה לשרת אצנים, קופצים, ועוד מתחומי הספורט, וקייימת עד היום, היא לא אחרת מאשר נייק. השם נייק נלקח בהשראת אלת הניצחון מהמיתולוגיה היוונית. אלו היו נעליים שנועדו לקחת את ביצועי הספורטאים צעד אחד קדימה. סוליית ה"וואפל" האייקונית פותחה בעקבות המאמן והמייסד ביל בוורמן אשר יצק גומי לתוך דפוס האפיפיות (מכשיר להכנת אפיפיות וגופרות) בצורת וואפל של אישתו. 

 

פארה פוסט מצטלמת לעונה הראשונה של המלאכיות של צ'ארלי. תמונה: ABC Photo Archives

 

עד השנים הללו, הסניקרס שווקו בהתמדה לצעירים שרצו להרגיש הזדהות עם גיבורי ספורט מגניבים, סלבריטאים ועם מספר גדל של מאמני וחובבי כושר. אם זה קארים אבדול ג'בר שרץ ספרינט באדידס השטוחות שלו, או אם זה המלאכית של צ'ארלי פארה פוסט עושה ספורט בנעלי נייק העבות שלה, היה המון ממי לשאוב השראה לסטייל הסניקרס. זה היה הדפוס שהמשיך לתוך שנות ה80. בימים אלו מייקל ג'ורדן עוקב אחר הטרנד של הרבה ספורטאים אחרים כאשר בשנת 1984 עושים שימוש בשמו לנעלי הנייק אייר ג'ורדנס. באותו עשור יצא הריבוק פריסטייל, שממשיך את הפיתוח של סניקרס המיועדות לנשים.

 

 

   Concorde 11 Air Jordans תמונה:  Jonathan Daniel

 

בהמשך הסניקרס החלו להיראות מחוץ למגרשי הספורט, והחלו לעשות בהם שימוש גם כאופנת רחוב.

 

L.L. Cool J. בשיקגו 1990. תמונה: Raymond Boyd

 

מחוץ למגרשי הספורט, הסניקרס החלו להיראות ברחוב כאופנת רחוב. הם היוו מצרך חשוב לסצנת ההיפ הופ והראפ שצמחה בשנים אלו. סטייל זה אומץ בעיקר ע"י הקהילה השחורה שכללה בתוכה את הראפרים והמוזיקאים האמריקאים LL Cool J, Grandmaster Flash ו- Run-DMCזוהי מורשת שממשיכה עד ימים אלו, מלאה באישורים ושיתופי פעולה לאורך הדרך. כולל את הדיל של ג'יי זי עם ריבוק ב2003 ואת אדידס Yeezys שהיו הבסט סלר של קנייה וואסט.

להקת ההיפ הופ Run DMC. תמונה: Michael Ochs Archives

 

סניקרס בימים אלו נמצאים בכל מקום ומגוונים במשמעות שלהם. הם מדברים ומשתתפים בהכל, החל ממעמד, תחומי ספורט, תרבות, לסגנון מוזיקה מועדף, ולרצון להתהלך בלי להרגיש לא בנוח בנעל הליכה מסויימת. הקיום שלהם על המסך גם הוא רב פנים: החל מג'ניפר גריי בריקוד מושחת, דרך אומה טורמן עם הסניקרס הצהובות בקיל ביל, ועד לאדידס האדומות של בן סטילר ברויאל טננבאומס.

 

מתצוגת האופנה אביב-קיץ 2008 של פרדה. תמונה: Victor VIRGILE

 

אורחת מגיעה בסניקרס של שאנל לשבוע האופנה בלונדון, ספטמבר 2018. תמונה: Edward Berthelot

 

 

לא נראה שטרנד הסניקרס הולך ומתמעט. למעשה, בשנת 2018 שוק נעלי הספורט העולמי קבע צפי להגיע ל$95.14 ביליון עד 2025. החל ממותגים קטנים ועד לבתי אופנה יוקרתיים, האופציות אינן נגמרות. הטרנד העכשווי כולל את נוסטלגיית שנות ה90 עם הסולייה העבה, ועד לנעלי השחור לבן של Loewe’s, ושלא נדבר על התמונות האינסופיות שיש לאינסטגרם להציע של אולסטאר משולבות עם שמלה. עם כזה שפע של בחירה, והאופצייה לנעול נוחיות, הכיוון הוא ברור.