ההיסטוריה של האוברול

אנחנו אולי כבר לא קופצות ממטוסים, עובדות במפעלים לייצור תחמושת או מתקשרות עם אלביס באוברול שלנו- אבל אין ספק שזה אחד מהפיסים האהובים עלינו. אז במבט לאחור נבחן את ההיסטוריה שלו.

תמונה: Getty Images

 

נתחיל מלהגדיר את האוברול: האוברול הוא בגד שמיוצר כחתיכה אחת בגזרת סלים שמכסה את הפלג גוף העליון והתחתון. הוא יוצר במקור בשנת 1919 והיה מיועד לצנחנים בכדי, כן, לקפוץ ממטוסים. עם השנים האוברול הפך לפריט אופנתי.

 

הטייסים האמריקאיים צ'ארלס אוגוסט לינדברג ואישתו, 1932. תמונה: Getty Images

 

בשנות ה30, מעצבת האופנה אלסה שיאפרלי החלה לייצר אוברולים לנשים אלגנטיות. האוברולים שלה היו מאוד מדוברים אך נלבשו ע"י מעט נשים. הסגנון הספורטיבי שייצרה המעצבת וורה מקסוואל באמצע שנות ה40 מצא את דרכו לאופנת הרחוב, אך עדיין היה נחשב לסגנון חדיש. כשהאוברול נלבש ע"י נשים במהלך מלחמת העולם השנייה היה בעיקרו למטרות עבודה- דוגמא טובה לכך זה הפוסטר של רוזי המסמררת משנות ה50. מעצבים אמריקאיים כמו בוני קאשין ניסו לעצב אובולים לערב. אך זה לקח עוד עשור עד שהאופנה הזו באמת הפכה לפופולרית גם ליום וגם לערב.

 

הפוסטר של רוזי המסמררת. תמונה:Getty Images

 

האוברול הופיע לראשונה בווג בספטמבר 1964. זה היה אוברול חום מצמר בגזרת ג'רזי שעוצב ע"י גיא לארוש, ושילבו אותו עם ג'קט מעור כלב ים. זה יצר הצהרה בולטת בעולם האופנה וכמה חודשים מאוחר יותר זה הפך לטרנד. ווג הוציאה דפוס עם שני אוברולים בסגנון חלל/ירח גזרת ג'רזי שצולמו ע"י אירבינג פן בינואר 1965.

 

דוגמנית לובשת אוברול שחור מתרחב מבד קרפ של איב סאן לורן, פריז, צרפת, 19 באוגוסט 1968. תמונה:Getty Images

 

 

הזמרת והשחקנית שר מדגמנת באוברול של בוב מאקי ב9 באפריל 1978 בלוס אנג'לס, קליפורניה. תמונה:Getty Images

 

סוף שנות ה60 וה70 היו השנים של האוברולים. היו עיצובים ספורטיבים ליום, ועיצובים מעור ונצנצים לערב. כמעט לכל מעצב היה את הוויז'ן שלו לאוברול, החל מאוסקר דה לה רנטה וקריסטיאן דיור עד לאנדרה קורג'ס ואיב סאן לורן. בשנות ה70 האוברול היה יוניסקס. הזמרים שר ואלביס אימצו את הסטייל הזה כחלק מפרסונת הבמה שלהם, וסטודיו 54 הפך למקום קבוע בו רוקדים באוברולים המעוצבים של הולסטון. 

 

הנסיכה דיאנה והנסיך וויליאמס בספרד, 9 באוגוסט, 1987. תמונה: Anonymous/AP/Shuttershock

 

ב1980, האוברול הפף לכל כך פופולרי שהמעצב האמריקאי ג'פרי בין הכריז שזה "שמלת הנשף של העשור הבא". אך נראה היה שהשוק היה כה רווי באוברולים שזה איבד את טעמו עד תחילת שנות ה2000. ב2002, ניקולס ג'סקוואיר, שעיצב בבלינסיאגה באותה תקופה, החל להתנסות בבדים והדפסים שונים, ושלח עיצובים מעודכנים למסלולי הדוגמנות. ושם האוברול הושק מחדש. קל ללבישה, ורב גוני, האוברול הפך למרכיב מרכזי בארון המודרני.