ההיסטוריה של אופנת הלוויות

 דרמטי ושחור- כובע, מטריה, והינומה- היו פעם הנורמה.
היש כזה דבר סטייל הלוויות? אכן כן. 
החלטתי לחקור את השינויים שאופנת ההלוויות עברה לאורך ההיסטוריה, אך נשאלת השאלה, איך בדיוק אופנה זו השתנתה (היא לא תמיד הייתה שחורה?) היא כן, אך הפכה לפחות פורמאלית.
נוכל לראות שההיסטוריה של ההלוויות חושפת בגדים כהים, ארוכים ומחוכים מבדים כמו משי, קרפ ומוסלין (סוג של אריג), בזמנים שכללו שמלות כה ארוכות שהיו צריכות להיות מורמות בזמן ההליכה. כל לוק היה מאובזר בהינומה דרמטית, כובעים רחבי שוליים, מטריות וצעיפים.
ניתן לראות שככל שהנורמה האופנתית בעולם הולכת לכיוון פחות ופחות מחויט, ויותר ספורטיבי ומשחורר, כך בהתאם אופנת האבל נפתחת לאפשרויות רבות יותר.

שמלת אבל משנת 1961. תמונה: מוזיאון MAT

 

שמלה שחורה ממשי קרפ והינומה משנות 1870-1872. תמונה: מוזיאון MAT

 

בעידן של סלנג, הצהרות, יוגה, ומיצים ירוקים, זה כמעט מרגיש דרמטי ללבוש את הלב שלך על השרוול, שלא לדבר על תקופה מתמשכת וארוכה של אבל. כולנו יכולים להסכים שהזמנים השתנו מאז הלבוש המורכב של המאה ה19, אך כיצד נוכל לקחת את האות שלנו מבגדי ספורט?

 כלל טוב, כמובן, זה ללמוד מאושיות אופנה. "אני תמיד חושבת על אודרי הפבורן, כמובן בלי משקפי השמש והפנינים", אמרה מישל נג, המנהלת של מחלקת נשים במותג ברברי. "שמלה קלאסית שחורה בגזרה ישרה וג'קט טוויד הם מה שנקרא ללכת על בטוח ולהשאר בלוק שמרני. כמו גם מכנס אלגנטי בגזרת סיגר. אלגנטיות פשוטה ולא מוחצנת". כשמדברים על הצבע, סגול אפרפר, נייבי, וירוק יכולים להיות קודרים בדיוק כמו לוק שחור מכף רגל ועד ראש. 

מה שכמובן לא נראה באופנת הלוויות זה צבעים בוהקים וצבעוניים כמו הדפסים פרחוניים, מה שמאפיין ההפך מאבל. לאחרונה, לעומת זאת, קם טרנד של הלוויות חגיגיות לזכר המת. "אנשים מסויימים רוצים הלוויות מסורתיות בהם בד"כ לובשים צבעים כהים וקודרים, אך יש כאלה שרוצים לחגוג", אומרת מומחית האטיקט (כללים ונימוסים) ליזי פוסט. "אם התבקשת ללבוש את החולצת הוואי האהובה עלייך או להתלבש בצבע האהוב על המת, על בגדייך להיות נקיים, מגוהצים וייצוגיים. הבגדים שלך לא צריכים להוות הסחת דעת מהאירוע, לא משנה מהו סוגו".

 

 

שמלת שיפון שחורה מהשנים 1902-1904. תמונה: MAT

 

קלוז אפ לשמלת אבל ממשי מהשנים 1902-1904. תמונה: MAT

 

לגבי קוד הלבוש של האלמנה, זה ממשיך להתפתח מעבר למה שאנחנו מכירים. ללבוש שמלת שחורה ארוכה נראה כמעט קל יותר מאשר להגדיר חוקים חדשים בהיעדר הרשמיות הויקטוריינית.

המסקנה שלי? כשהינומות, מטריות ושמלות סילואט גדולות לא בדיוק עונות על האופנה העכשווית, שמלה היא שלוחה של הרגשות שלנו כשרוצים לכבד אדם אהוב, וזה בסדר לעדן את הצבע או את הרשמיות, כל עוד את מכבדת את רצינות האירוע. תסמכי על האינסטינגטים שלך, אך בלי להיות וולגרית.

 

קייט מוס עוזבת את ההלוויה של המעצב הבריטי אלכנסדר מקווין שהתקיימה בכנסיית סן פול, לונדון. 25 בפברואר 2010. תמונה: STR

 

ננסי פלוסי, ג'ק מרקל, מישל אובמה ונשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, משתתפים בהלוויה של ז'ין בידן, אמו של הנשיא לשעבר ג'ואי בידן, ב12 בינואר 2010, בכנסייה בווילמינגטון.