אופנה מהירה: מה זה?

קניות בגדים היה פעם אירוע מזדמן - משהו שקרה כמה פעמים בשנה, כאשר עונות השנה השתנו, או כשהבגדים כבר לא התאימו למידה. אבל לפני כ-20 שנה משהו השתנה. הבגדים נעשו זולים יותר, מחזורי המגמה זינקו וקניות הפכו להיות סוג של בידור. האופנה המהירה ורשתות הענק הגלובליות שולטות ברחובות הראשיים שלנו וברשת כולה. אבל מה זה אופנה מהירה? ואיך זה משפיע עלינו ועל הפלנטה?
כל זה היה נשמע טוב מידי בכדי להיות אמיתי. כל החנויות הללו מוכרות בגדים מגניבים וטרנדיים, שתוכלי לקנות עם הכסף הקטן שלך, ללבוש פעם אחת ולהפטר. לפתע כולם יכולים להרשות לעצמם להתלבש כמו הסלבריטי הפייבוריטי שלהם, או ללבוש את הטרנד שיצא טרי טרי ממסלולי שבוע האופנה.
ואז, ב2013 קרה מקרה שגרם לעולם לעשות בדיקת מציאות לגבי הנושא. ראנה פלאזה, מפעל לייצור בגדים בבאנגלדש שבהודו, התמוטט ובו נהרגו כ1000 עובדים. בעקבות כך צרכנים באמת התחילו לשאול שאלות לגבי האופנה המהירה ותהו מה המחיר האמיתי העומד מאחורי החולצות של ה5$. אם את קוראת את המאמר הזה, את בטח כבר ערה לדארק סייד של האופנה המהירה, אבל שווה לחקור איך תעשיית האופנה הגיעה לנקודה זו.
מה זה אופנה מהירה?
אופנה מהירה יכולה להיות מוגדרת כזולה וטרנדית, אשר דוגמת רעיונות ממסלולי האופנה הגדולים ומתרבות הסלבריטי, והופכת אותם לבגדים בחנויות הרחוב הענקיות, במהירות על.
איך התחילה האופנה המהירה?
בכדי להבין כיצד האופנה המהירה צצה, נצטרך לחזור אחורה קצת. לפני שנות ה1800, האופנה הייתה איטית. היה עלייך למצוא את החומרים בעצמך כמו צמר או עור, ואז לסרוג אותם או לתפור אותם. 
המהפכה התעשייתית הביאה איתה טכנולוגיה חדשה- כמו מכונות התפירה. הכנת בגדים נהפכה קלה יותר, מהירה יותר וזולה יותר. חנויות לבוש קמו בכדי לשרת את מעמד הביניים. 


בסביבות שנות ה60 וה70, אנשים צעירים יצרו טרנדים חדשים ובגדים הפכו לדרך לביטוי עצמי, אך עדיין הייתה הבחנה בין האופנה היוקרתית לאופנת הרחוב. 
בשנות ה90 המאוחרות ותחילת ה2000, האופנה הזולה קמה. המכירות באונליין השתלטו, וחנויות ענק של אופנה כמו אייץ'&אמ, זארה וטופ שופ השתלטו על הרחובות הראשיים. הברנדים הללו לקחו את האלמנטים העיצוביים מבתי האופנה העילית ושיכפלו אותם במהירות ובזול. עכשיו כשכל אחד יכול לרכוש אופנה טרנדית מתי שרק ירצה, קל להבין איך התופעה תפסה תאוצה.
מהן ההשלכות של האופנה המהירה?
ההשלכות של האופנה המהירה הן מטורפות. ההשפעה השלילית כוללת את השימוש שלה בצבעי טקסטיל זולים ורעילים- מה שהופך את תעשיית האופנה למקור הזיהום הגדול ביותר של מים נקיים מיד אחרי תעשיית החקלאות. זאת הסיבה מדוע האירגון גרין פיס (Greenpeace) יצר קמפיין (Detox the Catwalk) על מנת ללחוץ על מותגי האופנה להפסיק את השימוש בכימיקליים מסוכני בייצור הבגדים. 
לצד העלות הסביבתית של האופנה המהירה, קיימת עלות בבני אדם.
האופנה המהירה משפיעה על מייצרי הביגוד, שנמצאו עובדים בסביבה מסוכנת, תמורת משכורות מבישות ללא זכויות אדם בסיסיות. אם נלך רחוק יותר לרשתות הספקים, ישנם חקלאים אשר עובדים בסביבת כימיכליים רעילים בעלי השלכות בלי הפיכות על הבריאות הפיזית והנפשית. 
מה אנחנו יכולים לעשות?
היום ישנם מעצבים וחברות שהמודעות לאופנה המהירה בהם הולכת וגוברת. 
הרכישה שלנו צריכה להפוך לחכמה, ופחות אימפולסיבית.
לבחור טוב טוב את הבגדים שאנו רוכשים, אם זה קניית בגדים משומשים במצב טוב, לדוגמת בגדי וינגט' ויד שניה, או קנייה של בגדים אשר עשויים מחומרמים ידידותיים לסביבה, ושעשויים מחומרים טבעיים, ואפילו להתאהב מחדש בבגדים שכבר יושבים לנו בארון מספר שנים, כי בסופו של דבר האופנה חוזרת על עצמה שוב ושוב.