אופנה וקולנוע: אודרי הפבורן בארוחת בוקר בטיפאני

בתור אספנית וינטג’, אחת ההשראות הכי גדולות שלי היא הצפייה בסרטים של פעם.

גדלתי בבית עם אח חובב גדול של קולנוע (שבסופו של דבר גם בחר להתעסק בזה כמובן), כך שתוכלו לנחש מה התוצאות- צפייה ממושכת בסרטים שבתור ילדה ונערה מתבגרת, אתן יודעות בדיוק את מה הם עניינו לי. אבל כמו שהבנתן, לא היה יותר מידי עם מי לדבר. אצלנו בבית הצפייה השבועית בסרט, ביום שישי אחרי ארוחת הערב, היא יותר בשביל הביחד.

אז לאחר שנים של צפייה בלית ברירה בקלאסיקות הכי גדולות בעולם הקולנוע, התחדדה לי העין, למדתי להעריך מה טוב ומה פחות, ולצד כל זה, גם זכיתי לשטוף את עיני באופנה ששינתה את פני ההיסטוריה.

אז תודה אח, מי אני בלעדייך?

הבחירה הייתה קשה, אבל לא יכולתי להמנע מלבחור להתמקד בסרט ‘ארוחת בוקר בטיפניס’ שקשה להישאר אדישים לסטייל שנשפך ממנו:

סרט אמריקאי, שבוסס על נובלה בכיכובה של אודרי הפבורן.

(Breakfast at tiffany’s (1961:

בעלילתו של סרט זה מדברים על בחורה שחיה על חשבונם של גברים, מחפשת גבר עשיר להתחתן איתו, ומנסה לברוח ממחויבות ומהמציאות. בסופו של דבר הולי גולייטלי (אודרי), מכירה בחור יפה תואר, שחי על חשבון אישה נשואה ועשירה, השניים מתאהבים אך המציאות מערערת לשניהם את הביטחון הכלכלי. בסופו של דבר מחליטים לוותר על הכסף, להתחבר למציאות ולבחור באהבה.

תחילה, לא הייתה התלהבות גדולה סביב הליהוק של אודרי לתפקיד זה, ורצו את מרלין מונרו לתפקיד. אך הסוכנת של מרלין החליטה שהתפקיד לא הולם את מרלין, ולכן לא אישרה שתקבל אותו. בסופו של דבר כן קיבלו את אודרי לתפקיד, וזו אמרה: “אני צריכה להיות הולי גולייטלי( Holly Golightly) בסטייל. גם אם זו תהיה התרומה היחידה שלי לתפקיד”.

לכבוד הסרט, התאגדו אודרי והוברט דה ג’יוונצ’י (Givenchy), והחליטו ללכת על קו מאוד אלגנטי, נקי, ואייקוני. השמלה ה”מקודשת” של הסרט הייתה השמלה השחורה. מעצב הקוטור ג’יוונצ’י, עיצב שתי שמלות שחורות ללא שרוול לכבוד הסרט. הראשונה היא שמלה בגזרה ישרה, מבד סאטן עם חיתוך נמוך בגב, שנלבשה עם כפפות סאטן ארוכות שחורות, משקפי שמש גדולות של אוליבר גולדסמית’ (Oliver Goldsmith), שרשרת פנינים של טיפניס, וסיכת יהלומים לשיער. הולי (אודרי) לובשת את השמלה בסצנת הפתיחה של הסרט, בשעות הבוקר המוקדמות שהזריחה הפציעה, אבל העיר עדיין ישנה, והיא צועדת לה אל מחוץ למונית הצהובה בשדרה החמישית בניו יורק, מחוץ לחנות טיפניס.

ה little black dress השנייה אותה לבשה אודרי, אשר עוצבה גם היא ע”י ג’יוונצ’י, עשויה ממשי, עם התרחבות קטנה בחלק התחתון של השמלה. היא נלבשה יחד עם כובע רחב שוליים עם סרט משי בצבע קרם, נעלי ‘אליגטור’ עם עקב נמוך, שוב עם כפפות ארוכות שחורות, ומשקפי שמש גדולות.

הג’ינס הכחולים, הסווצ’ארט הכחול, וה’סמרטוט’ מסביב לראש שאודרי לובשת בתמונה הבאה, ושרה ‘Moon River’ על אדן החלון, עוצבו על ידי אדית’ הד (Edith Head). “האישה האמיתית מתעוררת לחיים בג’ינס הכחולים. כל אישה היא שחקנית בשמלה צרפתית”, אמרה אודרי. הלוק הזה הוא על זמני בדיוק כמו הLittle black dress.

שוב, באופן הכי קז’ואל, עם אפודה, מכנס, ונעלי בלרינה שטוחות, אודרי בלוק השיקי הבלעדי שלה:

אני לא חושבת שיש שחקנית נוספת שהסגנון והסטייל האישי שלה בא לידי ביטוי במידה כה רבה, כמו במקרה של אודרי הפבורן. כל זה לא היה אפשרי לולא יצירתיותו של ג’יוונצ’י וההבנה שלו את גזרתה, צרכיה ואישיותה של אודרי.