אופנה ומגדר: ההיסטוריה של הצבע הורוד

מה יש לצבע הורוד בן האלף שנה במשותף עם אופנת האריסטוקרטים מהמאה ה18? למעשה די הרבה אם את חושבת על זה לעומק כמו שד"ר ואלרי סטיל חשבה בזמן שיצרה את התערוכה על היסטוריה של הצבע הורוד במוזיאון הFIT אשר מנתחת את הסטריאוטיפים שנבנו סביב הגוון השנוי מחלוקת. "אני חושבת שהרעיון המרכזי של התערוכה", אומרת האוצרת, "הוא שאין אמת מבנית סביב צבע; זה לא שהצבע הורוד תמיד נחשב לרומנטי ונשי- המשמעות של הצבע היא מה שהחברה מגדירה אותו".

 

לבוש המאה ה18. תמונה ממוזיאון הFIT

הגילוי של צבע חדש, הפך את הורוד לצבע אופנתי- כזה שלכאורה יוצר בהתאמה אישית לסגנון הרוקוקו- בעידן ההארה. הוא נלבש ע"י אריסטוקרטים (נשים וגברים), והעביר תחושה של טעם טוב וקלאס. הורוד קיבל על עצמו הרבה מראות לאחר מכן: אומץ ע"י גברים במרוקו ולוחמי שוורים בספרד; באמריקה של שנות ה50 הורוד נכפרה כמראה נשי מאולץ; להקת הקלאש הכריזו עליו כ"הצבע האולטימטיבי לרוק אנ רול"; המשולש הורוד פעם היה מזוהה עם הומוסקסואלים במחנות ריכוז והפלך לסמל לאקטיביסטים של הקהילה הגאה; והפמניסטיות/ים, החלו להפוך את הצבע לסמל של חוזק מאשר סמל של טיפשות.

 

תמונה: מוזיאון הFIT

 

מחאת הPussy Hat לשיוויון זכויות. 

 

אם כך, הצבע הורוד בעל אלף השנים, באופן בלתי צפוי יוצר הד והוא חלק מקבוצה של אנשים צעירים ששואלים שאלות ומשקפים מגוון של סטיראוטיפים ובודקים גבולות. "אני חושבת שמה שקורה עם הורוד זה די דומה למה שקרה במאה ה18", אומרת סטיל. "הצבע מתחיל לחדול מלהשתייך למגדר".


ורוד מגדיר שוויון בין המינים. תמונה: מוזיאון הFIT

 

אחת הנקודות שסטיל מעבירה בתערוכה היא ש"הגישה שלנו כלפי הורוד היא כנראה מושפעת מהגישה שלנו כלפי נשים, ובד"כ כאשר משהו קשור לנשים, הוא נגוע. אי אפשר לשכוח שנים של היסטוריה, אבל מה שכן אפשר להגיד זה שורוד הוא לגברים כמו שהוא לנשים". זוהי לא משימה קלה לשנות רעיונות מגדריים אשר מבוצרים עמוק, סוג של צורת מחשבה של "ורוד לבנות וכחול לבנים", אך זה אפשרי, והקרדיט הולך לגברים כמו הראפר קמרון אשר לבש ורוד לשבוע האופנה ב2002 ופיתח גוון צבע ששמו הוא "Killa Pink" של פנטון (חברה לייצור צבעים בארה"ב). "אני חושבת שהעובדה שכל כך הרבה אמני במה שחורים היו מוכנים ללבוש ורוד היא מה שהפך את זה לאפשרי להחשיב את הורוד כצבע גברי", אומרת סטיל. הזמנים עשויים להיראות שחורים כרגע, אבל אולי אנחנו בתחילתו של עידן הארה חדש.

 

 

קמרון הראפר בורוד.תמונה: BIZDATE